terminal kart płatniczych

Według raportu Narodowego Banku Polskiego na terenie Polski funkcjonuje już ponad 563 000 terminali płatniczych typu POS. Co ciekawe, 91% z nich to terminale z opcją transakcji bezstykowych. Jednocześnie aż 74% osób, które posiadają kartę płatniczą, potwierdza, że wykorzystuje ją w celach realizacji transakcji zakupowych. W ostatnich latach wzrosła liczba zakupów przy użyciu karty zarówno w sklepach dużych, jak i tych małych oraz na stacjach benzynowych, w restauracjach i hotelach. Tylko 19% Polaków deklaruje, że stanowczo wybiera gotówkę – jeszcze w 2009 roku stanowisko takie reprezentowało aż 64% z nas.

Dlaczego wybieramy płatności kartą?

Polacy przyznają, że coraz chętniej płacą kartą, ponieważ liczba terminali płatniczych wzrasta, a wraz z nią liczba miejsc, w których można wykonywać transakcje bezgotówkowe. Coraz więcej osób docenia również fakt, że wykorzystywanie terminala i karty płatniczej pozwala wykonywać zakupy o każdej wartości. Większość z nas dostrzega również bezpieczeństwo takich transakcji – szczególnie kiedy zakupy dotyczą dużej kwoty. Nosząc pieniądze w portfelu, jesteśmy narażeni na utratę gotówki w wyniku jej zguby czy kradzieży.

Klienci potwierdzają również, że płatności kartą dają o wiele większy komfort w trakcie realizowania zakupów. Transakcja jest też kilka razy szybsza. 59% osób posiadających kartę zbliżeniową potwierdza, że korzysta z niej co najmniej kilka razy w miesiącu. Zgodnie ze statystykami, z kart zbliżeniowych korzystają częściej kobiety. Zauważono również, że znacznie wzrosła popularność tego rodzaju płatności wśród osób w przedziale wiekowym 55-64 lata. Jeszcze w 2013 roku korzystało z nich tylko 15% osób, dzisiaj odsetek wynosi już 60%.

Nowoczesna technologia w punkcie sprzedaży

Terminale płatnicze są już tak powszechne, że niewiele osób tak naprawdę zastanawia się, jak te urządzenia działają. Podchodzimy do kasy, zbliżamy kartę płatniczą do czytnika i tyle. Kilka sekund wystarczy, by transakcja została zaakceptowana.

Terminal kart płatniczych może być stacjonarny albo bezprzewodowy. Od przedsiębiorcy zależy, z którego będzie chciał korzystać. W wyborze najczęściej pomagają sami dostawcy tego typu urządzeń. Wiele zależy od potrzeb, preferencji, ale i możliwości właściciela punktu handlowego czy usługowego.

Transakcje zakupowe realizowane są w prosty sposób. Sprzedawca wydaje dyspozycję pobrania za pośrednictwem karty płatniczej klienta odpowiednią kwotę. Dokładnie ta kwota wyświetla się na ekranie terminala. Klient zbliża kartę płatniczą lub umieszcza ją w specjalnym czytniku. Jeśli korzysta z opcji płatności zbliżeniowej, a płatność dotyczy kwoty mniejszej niż 50 złotych, klient nie musi zatwierdzać transakcji kodem PIN. W każdym innym przypadku takowy jest wymagany. Terminal kart płatniczych łączy się z bankiem klienta za pośrednictwem centrum autoryzacyjnego. W tym celu niezbędne jest połączenie terminala – dzisiaj najczęściej drogą internetową, a jeszcze niedawno głównie łącznością telefoniczną. Jeśli tylko na koncie klienta znajduje się odpowiednia suma pieniędzy, transakcja zostaje zaakceptowana i potwierdzona. Cała operacja trwa nie dłużej niż kilka sekund.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *